Twierdza

Crusader

Stronghold Twierdza - znakomity RTS utrzymany w klimatach wczesnych europejskich wieków średnich. To swoiste połączenie symulatora budowy zamczysk i strategii ekonomicznej. W grze wcielamy się w jednego z możnowładców, który po śmierci swojego ojca, pragnie zdominować tereny średniowiecznej Anglii i zapewnić sobie prawo do tronu. Jego głównymi przeciwnikami są pozostali, sprzymierzeni ze sobą, pretendenci do korony – Szczur, Wąż, Wieprz i Wilk. Każdy z nich dysponuje unikalnym stylem prowadzenia oblężeń i schematem wznoszenia zamków.

W rozgrywce mamy możliwość tworzenia infrastruktury, a także własnego systemu gospodarczego, wpływającego na dobrobyt społeczeństwa i naszych żołnierzy. W nagrodę za sprawiedliwe sprawowanie władzy nad swoim ludem, zyskujemy szacunek. Gracz, oprócz kierowania strukturą osady, ma do dyspozycji zróżnicowane jednostki i fortyfikacje wojskowe, uskuteczniające obronę przed wrogiem.

Możemy też skorzystać z wielu innych pomocy militarnych, takich jak machiny oblężnicze, czy fosa. Naszą twierdzę dowolnie konstruujemy, począwszy od budowli, w których nasi poddani będą produkować żywność i dbać o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki, skończywszy na murach i blankach, chroniących zamek. Aby w naszym mieście wszystko wydajnie prosperowało, musimy mądrze gospodarować naszymi surowcami oraz umiejętnie rozmieszczać farmy, cechy i tym podobne elementy, które są podstawą rozwoju i powiększania się populacji.

Stronghold

Ogólnie o grze

StrongholdGame

Nazwa: Stronghold (Twierdza)

Platforma: PC/Windows
Producent: FireFly Studios
Wydawca: Gathering of Developers
Dystrybutor PL: Play It
Oficjalna strona (świat): FireFly Studios - Stronghold

Premiera (świat): 18 października 2001
Premiera (Polska): 30 listopada 2001

Rodzaj gry: Strategia (RTS)
Tryby gry: SinglePlayer/MultiPlayer
Wymagania sprzętowe: Pentium III 500MHz, 128 RAM

"(...) My Home is my castle." Stronghold Twierdza - znakomity RTS utrzymany w klimatach wczesnych europejskich wieków średnich. To swoiste połączenie symulatora budowy zamczysk i strategii ekonomicznej. W grze wcielamy się w jednego z możnowładców, który po śmierci swojego ojca, pragnie zdominować tereny średniowiecznej Anglii i zapewnić sobie prawo do tronu. Jego głównymi przeciwnikami są pozostali, sprzymierzeni ze sobą, pretendenci do korony – Szczur, Wąż, Wieprz i Wilk. Każdy z nich dysponuje unikalnym stylem prowadzenia oblężeń i schematem wznoszenia zamków. Pomijając linearną kampanię, Stronghold oferuje nam poniższe tryby gry:


  • Swobodne budowanie
  • Oblężenie/Inwazja
  • Misje ekonomiczne
  • Multiplayer
  • Edytor map

W rozgrywce mamy możliwość tworzenia infrastruktury, a także własnego systemu gospodarczego, wpływającego na dobrobyt społeczeństwa i naszych żołnierzy. W nagrodę za sprawiedliwe sprawowanie władzy nad swoim ludem, zyskujemy szacunek. Gracz, oprócz kierowania strukturą osady, ma do dyspozycji zróżnicowane jednostki i fortyfikacje wojskowe, uskuteczniające obronę przed wrogiem. Możemy też skorzystać z wielu innych pomocy militarnych, takich jak machiny oblężnicze, czy fosa. Naszą twierdzę dowolnie konstruujemy, począwszy od budowli, w których nasi poddani będą produkować żywność i dbać o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki, skończywszy na murach i blankach, chroniących zamek. Aby w naszym mieście wszystko wydajnie prosperowało, musimy mądrze gospodarować naszymi surowcami oraz umiejętnie rozmieszczać farmy, cechy i tym podobne elementy, które są podstawą rozwoju i powiększania się populacji.

Świetna, jak na te czasy, grafika 2D, ładny interfejs oraz niesamowita ścieżka dźwiękowa sprawiają, że gra posiada w sobie niepowtarzalny, średniowieczny klimat i jesteśmy w stanie jeszcze bardziej wczuć się w postać średniowiecznego władcy, a zarazem dowódcy armii. Stronghold dostarcza graczowi wiele godzin barwnej i nienudzącej się rozrywki. Grę uzupełnia nowoczesny edytor map, umożliwiający kreację nowych map i scenariuszy.

Moim zdaniem Twierdza to jeden z najlepszych, dostępnych na rynku RTS-ów. Pomimo tego, iż został wydany w 2001 roku, cieszy się niemalejącą popularnością wśród zagorzałych fanów i coraz częściej utożsamiany jest z klasyką gier strategicznych czasu rzeczywistego. Uważam, że przez wiele lat będzie niekwestionowanym liderem wśród innych „CastleBuilder’ów”.


 

Losowy obrazek