Twierdza

Crusader

Stronghold Twierdza - znakomity RTS utrzymany w klimatach wczesnych europejskich wieków średnich. To swoiste połączenie symulatora budowy zamczysk i strategii ekonomicznej. W grze wcielamy się w jednego z możnowładców, który po śmierci swojego ojca, pragnie zdominować tereny średniowiecznej Anglii i zapewnić sobie prawo do tronu. Jego głównymi przeciwnikami są pozostali, sprzymierzeni ze sobą, pretendenci do korony – Szczur, Wąż, Wieprz i Wilk. Każdy z nich dysponuje unikalnym stylem prowadzenia oblężeń i schematem wznoszenia zamków.

W rozgrywce mamy możliwość tworzenia infrastruktury, a także własnego systemu gospodarczego, wpływającego na dobrobyt społeczeństwa i naszych żołnierzy. W nagrodę za sprawiedliwe sprawowanie władzy nad swoim ludem, zyskujemy szacunek. Gracz, oprócz kierowania strukturą osady, ma do dyspozycji zróżnicowane jednostki i fortyfikacje wojskowe, uskuteczniające obronę przed wrogiem.

Możemy też skorzystać z wielu innych pomocy militarnych, takich jak machiny oblężnicze, czy fosa. Naszą twierdzę dowolnie konstruujemy, począwszy od budowli, w których nasi poddani będą produkować żywność i dbać o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki, skończywszy na murach i blankach, chroniących zamek. Aby w naszym mieście wszystko wydajnie prosperowało, musimy mądrze gospodarować naszymi surowcami oraz umiejętnie rozmieszczać farmy, cechy i tym podobne elementy, które są podstawą rozwoju i powiększania się populacji.

Stronghold

Obiekty zamkowe

obiekt zamkowy

Siedziba

siedziba

Najważniejszy budynek w grze - musi powstać pierwszy. W Siedzibie mieszka Lord, a budynek ten jest ostatnim bastionem obrony. Pełni również funkcję skarbca. Klikając na budowlę przenosisz się do panelu w którym ustalasz stawkę podatku. Może w niej zamieszkać kilku mieszkańców (dla większej ilości musisz wybudować domy). Siedziba występuje w 5 odmianach, których główną różnicą jest wielkość oraz ilość miejsca na dachu dla obrońców.

Wymagania:
sklad zapasow

Schody na mur

schody na mur

Jest to bardzo przydatna budowla, kiedy twoje bramy są zamknięte, a wróg nadciąga ze wszystkich możliwych stron. Właśnie dzięki schodom twoi ludzie mogą wchodzić lub schodzić z murów, na wypadek zaistniałego niebezpieczeństwa. Niemniej jednak może to być "broń obusieczna" - uważaj, bo kiedy nieprzyjaciel przedrze się do wnętrza Twojego zamku, nie zawaha się wejść na mury.

Wymagania:
sklad zapasow

Palisada

palisada

Palisada to drewniany rodzaj muru, który łatwo zniszczyć, jako że zbudowany jest z pojedynczych, spiczastych drewnianych belek. Stanowi podstawowy obiekt otaczający i chroniący Twój zamek przed wrogimi machinami oblężniczymi oraz nieprzyjacielskimi jednostkami. Nieraz staje się przydatna gdy na zamek nadciągają jednostki drabiniarzy, którzy, w przeciwieństwie do murów kamiennych, nie mogą się na nią wspiąć.

Wymagania:
sklad zapasow

Kamienny mur

kamienny mur

Kamienny mur to najtrwalsza zaprawa obronna dostępna w grze. Podobnie jak palisada jest obiektem chroniącym Twój zamek przed atakiem wrogich wojsk. Dzięki swojej kamiennej konsystencji, mur jest o wiele bardziej wytrzymały. Najlepszym sposobem na zniszczenie tego rodzaju fortyfikacji jest użycie zmasowanego ataku machin oblężniczych takich jak katapulty, czy trebusze.

Wymagania:
sklad zapasow

Blanki

blanki

Blanki są na pierwszy rzut oka niepozornym dodatkiem w postaci kamiennych, prostokątnych wypustek do Twoich murów. Jednakże to bardzo prosty i niekosztowny sposób na ulepszenie struktur obronnych. Budując blanki (które muszą przylegać bezpośrednio do istniejących murów) zwiększasz wytrzymałość swojego muru, a także zapewniasz lepszą ochronę jednostkom znajdującym się na nim - przeważnie są to jednostki strzelające, takie jak łucznicy i kusznicy.

Wymagania:
sklad zapasow

Koszary

koszary

W Strongholdzie istnieją dwa modele koszarów - drewniane oraz kamienne, które oczywiście są bardziej trwałe i odporne na uszkodzenia. To miejsce, w którym werbujesz swoich żołnierzy. Nowo zwerbowane jednostki po pojawieniu się przy zamkowym ognisku, swoje pierwsze kroki kierują w stronę tej budowli, gdzie następnie czekają na Twoje rozkazy i rozporządzenia.

Wymagania:
sklad zapasowsklad zapasow

Zbrojownia

zbrojownia

Magazyn przeznaczony do przechowywania Twojej broni. To właśnie tutaj rzemieślnicy przynoszą świeżo wyrobiony oręż. Pojedyncza zbrojownia może pomieścić maksymalnie 64 sztuki broni. Istnieje oczywiście możliwość powiększenia składu broni, ale każda nowo wybudowana zbrojownia musi przylegać do istniejącej (dla tego warto jest pomyśleć o korzystnym położeniu tej budowli).

Wymagania:
sklad zapasow


Drewniana wieża

drewniana wieża

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Wieżyczka obwodowa

siedziba

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Wieżyczka obronna

wieżyczka obronna

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Baszta kwadratowa

baszta kwadratowa

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Baszta okrągła

siedziba

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow


Cech inżynierów

cech inżynierów

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Stajnie

stajnie

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Cech kopaczy

cech kopaczy

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Kocioł z olejem

kocioł z olejem

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow


Brama drewniana

brama drewniana

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Brama murowana

brama murowana

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Most zwodzony

most zwodzony

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Klatka psów

klatka psów

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Smolny rów

smolny rów

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Wilcze doły

wilcze doły

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

Koksownik

koksownik

To miejsce, gdzie oprawia się złowioną zwierzynę, a następnie przerabia na soczyste kawałki mięsa dla Twoich poddanych. Polowanie jest stosunkowo szybkim sposobem na wykarmienie niewielkiej liczby mieszkańców, ale niestety świeże mięsiwo bardzo szybko się kończy i w przypadku większej ilości rezydentów ten rodzaj pożywienia może zawieść. Należy być uważnym, aby nie powołać zbyt dużej liczby myśliwych, gdyż ryzykujesz rychłe wytrzebienie całych stad zwierzyny łownej.

Wymagania:
sklad zapasow

 

Losowy obrazek