Twierdza

Crusader

Stronghold Twierdza - znakomity RTS utrzymany w klimatach wczesnych europejskich wieków średnich. To swoiste połączenie symulatora budowy zamczysk i strategii ekonomicznej. W grze wcielamy się w jednego z możnowładców, który po śmierci swojego ojca, pragnie zdominować tereny średniowiecznej Anglii i zapewnić sobie prawo do tronu. Jego głównymi przeciwnikami są pozostali, sprzymierzeni ze sobą, pretendenci do korony – Szczur, Wąż, Wieprz i Wilk. Każdy z nich dysponuje unikalnym stylem prowadzenia oblężeń i schematem wznoszenia zamków.

W rozgrywce mamy możliwość tworzenia infrastruktury, a także własnego systemu gospodarczego, wpływającego na dobrobyt społeczeństwa i naszych żołnierzy. W nagrodę za sprawiedliwe sprawowanie władzy nad swoim ludem, zyskujemy szacunek. Gracz, oprócz kierowania strukturą osady, ma do dyspozycji zróżnicowane jednostki i fortyfikacje wojskowe, uskuteczniające obronę przed wrogiem.

Możemy też skorzystać z wielu innych pomocy militarnych, takich jak machiny oblężnicze, czy fosa. Naszą twierdzę dowolnie konstruujemy, począwszy od budowli, w których nasi poddani będą produkować żywność i dbać o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki, skończywszy na murach i blankach, chroniących zamek. Aby w naszym mieście wszystko wydajnie prosperowało, musimy mądrze gospodarować naszymi surowcami oraz umiejętnie rozmieszczać farmy, cechy i tym podobne elementy, które są podstawą rozwoju i powiększania się populacji.

Stronghold

Jednostki

Łucznicy

lucznik

Łucznicy to standardowe jednostki strzeleckie, a zarazem najczęściej używany oddział w pierwszych misjach w grze. W dużych ilościach potrafią dobrze bronić twierdzy, a także zadawać spore obrażenia wrogom. Ich zasięg staje się większy, jeśli mają przewagę wysokości, dlatego łucznikami najczęściej obsadza się mury z blankami. Gdy stoją w pobliżu koksownika, ich strzały płoną i zadają tym samym większe obrażenia oraz mogą zapalać rozlaną smołę. Odziani są jedynie w skórzaną zbroję, przez co ich wytrzymałość na ciosy nie jest duża. W walce wręcz praktycznie nie mają żadnych szans, gdyż oprócz łuku, wyposażeni są tylko w niewielki nóż.

Wymagania:
sklad zapasow koszary lucznik
  • Walka wręcz: 1/6
  • Walka na dystans: 4-5/6
  • Wytrzymałość: 2/6
  • Szybkość: 5/6
  • Specjalność: fosa/drabina

Włócznicy

wlocznik

To Twój podstawowy oddział piechoty. Brak zbroi sprawia, że poruszają się szybciej niż większość pozostałych wojsk. Wyposażeni są jedynie w bardzo długie włócznie, którymi odstraszają jazdę nieprzyjaciela. Przydają się do zrzucania drabin z murów oraz kopania fos. Są to również jedne z nielicznych jednostek, które potrafią korzystać z drabin podczas zdobywania murów wroga.

Wymagania:
sklad zapasow koszary grotnik
  • Walka wręcz: 3/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość 3/6
  • Szybkość: 4/6
  • Specjalność: fosa/drabina

Pałkarze

palkarz

Elitarny oddział piechoty. Pałkarze wyposażeni są w ogromne pały, którymi sieją spustoszenie i postrach. Skuteczni w obronie Lorda i niszczeniu budynków, odziani są w skórzaną zbroję, która chroni ich przed większymi obrażeniami od zwykłych strzał. Jednak ich głównym atutem jest efektywna szarża. Dzięki lekkiemu opancerzeniu, pałkarze mają możliwość wspinania się po drabinach.

Wymagania:
sklad zapasow koszary garbarz kowal
  • Walka wręcz: 5/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 4/6
  • Szybkość: 5/6
  • Specjalność: drabina

Kuszincy

kusznik

To najgroźniejszy oddział strzelecki, będący do Twojej dyspozycji. Wyposażeni w skórzane zbroje, są bardziej wytrzymali na ciosy niż ich odpowiednicy. Co prawda, jednostki te wolniej przeładowują broń, wolniej się poruszają oraz ich zasięg jest krótszy niż łuczników, ale ich przewaga polega na celności oraz zadawanych obrażeniach. Zabójcze bełty z łatwością przebijają metalowe zbroje. Tak samo jak łucznicy najlepiej sprawdzają się, gdy prowadzą ostrzał z dużej wysokości.

Wymagania:
sklad zapasow koszary garbarz łucznik
  • Walka wręcz: 1/6
  • Walka na dystans: 6/6
  • Wytrzymałość: 2,5/6
  • Szybkość: 3/6
  • Specjalność: brak

Pikinierzy

pikinier

To jedne z najsilniejszych jednostek defensywnych w grze. Ich długie, żelazne piki świetnie spisują się w potyczkach z jazdą nieprzyjaciela. Poruszają się stosunkowo wolno, ponieważ ich ciała okrywa hartowana zbroja, która skutecznie chroni pikinierów przed ostrzałem łuczników. Są w stanie przetrzymać szturm nieprzyjaciela, a także ochronić Twojego Lorda. Mówi się o nich, że to najniezbędniejszy elitarny oddział w całej grze.

Wymagania:
sklad zapasow koszary płatnerz kowal
  • Walka wręcz: 5/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 5/6
  • Szybkość: 2/6
  • Specjalność: fosa

Wojownicy

wojownik

Wojownicy to najbardziej wytrzymałe jednostki w grze. Stanowią elitę wojsk pieszych. Ich gruby pancerz sprawia, że potrzeba wiele wystrzelonych bełtów, zanim odczują ból. Bardzo wolni, wyposażeni w miecze oraz tarcze, są nieocenieni zarówno w ataku, jak i obronie Twojego zamku. W posługiwaniu się orężem dorównują prawie Twojemu Lordowi i zrobią wszystko, aby obronić go przed wrogiem. W gruncie rzeczy to bardzo religijni i oddani ludzi, którzy przedkładają życie innych nad swoim. Służbę w armii traktują jako zaszczyt i honor.

Wymagania:
sklad zapasow koszary płatnerz kowal
  • Walka wręcz: 6/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 6/6
  • Szybkość: 1/6
  • Specjalność: brak

Rycerze

rycerz

Rycerze to świetnie wyszkolone jednostki jazdy. Ciężko opancerzeni, dosiadają rumaka. Wyposażeni są w długie lance, które są zabójcze dla każdego rodzaju oddziałów. Wyjątkowo przydatni w ataku z zaskoczenia, w rajdach i niszczeniu machin oblężniczych, rycerze to także świetna bariera obronna Twojego zamku. Podobnie jak wojownicy, to ludzie honoru, dla których służba jest rzeczą najważniejszą.

Wymagania:
sklad zapasow koszary stajnie płatnerz kowal
  • Walka wręcz: 6/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 5/6
  • Szybkość: 6/6
  • Specjalność: brak

Czarni Mnisi

czarny mnich

To z pewnością bardzo tajemnicze postacie. Czasem pojawiają się w zamku, aby udostępnić Ci swoje technologie lub wspomóc w walce. Nawet wyposażeni tylko w kij są twardym przeciwnikiem. Ich determinacja dla ochrony drogocennej wiedzy zawartej w klasztornych bibliotekach popchnęła ich do walki w obronie zamku. Mogą okazać się cenni, szczególnie w obronie Twojej twierdzy.

Wymagania:
sklad zapasow klasztor
  • Walka wręcz: 4/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 4/6
  • Szybkość: 3/6
  • Specjalność: brak

Inżynierowie

inzynier

Prawdopodobnie najbardziej wszechstronne i użyteczne jednostki w grze. Są niezbędni do budowania wszelkiego typu sprzętu oblężniczego. Potrafią również wylewać wrzący olej z murów zamku na przeciwnika. To także inteligentni ludzie, na których możesz liczyć. Wyróżniają się także zmysłem konstruktorskim i kochają eksperymentować w swoich cechach, w których są zrzeszeni. Wojna to dla nich smutna konieczność, jednak starają się wywiązywać jak najlepiej ze swoich obowiązków.

Wymagania:
sklad zapasow cech inżynierów
  • Walka wręcz: 1/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 1/6
  • Szybkość: 2/6
  • Specjalność: obsługa machin oblężniczych

Drabiniarze

drabiniarz

To bardzo specyficzna jednostka, której celem nie jest bezpośredni atak na nieprzyjaciela. Ich zadaniem jest jak najszybsze dobiegnięcie do murów wroga i umożliwienie innym oddziałom wejście do zamku. Niestety, są bardzo podatni na obrażenia i szybko ginął, dlatego w mniejszych grupach mogą okazać się bezużyteczni. Nie posiadają żadnego opancerzenia, przez co zalicza się ich do szybkich jednostek.

Wymagania:
sklad zapasow cech inżynierów
  • Walka wręcz: 0/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 1/6
  • Szybkość: 5/6
  • Specjalność: obsługa drabin

Kopacze

kopacz

To jednostki specjalne, których zadaniem jest kopanie tuneli podziemnych i osłabianie murów nieprzyjaciela. Długie przebywanie pod gruntem sprawiło, że są to ludzie małomówni o trudnym charakterze. Mają lekceważący stosunek do swojej pracy i do innych, przez co nie są zbytnio lubiani na zamku. Niemniej jednak bywają pomocni w ataku na wrogą twierdzę.

Wymagania:
sklad zapasow cech kopaczy
  • Walka wręcz: 1/6
  • Walka na dystans: 0/6
  • Wytrzymałość: 2/6
  • Szybkość: 3/6
  • Specjalność: kopanie tuneli
 

Losowy obrazek